Op 23 november bruiste het Groene Hart Lyceum weer van binnen en van buiten. Tijdens de negende cultuurdag maakten leerlingen kennis met verschillende disciplines van kunst en cultuur. Er werden op deze dag vele workshops aangeboden door leraren, leerlingen, ouders en externe deskundigen.
Nog meer cultuur
Het uitdragen van cultuur is een speerpunt van de school. Daarom organiseert het Lyceum ieder schooljaar een cultuurdag. Het allesomvattende thema ‘Alles is mogelijk’ werd in alle workshops meegenomen. Voor alle 1.300 leerlingen waren er maar liefst 59 workshops in en om de school.
Het belangrijkste doel dit jaar is om meer leerlingen kennis te laten maken met toneel en theater. Kyara van de Vegt van de cultuurdagcommissie: “We merkten dat veel leerlingen nog nooit in het theater of bij een toneelvoorstelling zijn geweest, terwijl het een wezenlijk onderdeel is van cultuur. Daar wilden we dit jaar verandering in brengen.” Zowel in theater Castellum als in de aula van de school genieten de leerlingen vandaag volop van een theatervoorstelling. Docenten en leerlingen zijn positief. “Dit houden we er zeker in”, aldus Kyara.
Helemaal los gaan
Het workshop-programma is ook dit jaar divers. In de workshop Sushi! leren leerlingen de roltechniek om met norivellen, rijst en andere ingrediënten heerlijke maki’s te maken.
Een andere groep fantaseert er op los bij het maken van een Toverstaf á la Harry Potter.
In de Technasiumwerkplaats vermaken techneuten zich met LED-lampjes en ijzerdraad. Zij maken een LED-kerstboom. Thomas Vermeulen, een vierdejaars vwo-er, test zijn boompje aan de pc. Hij legt uit dat het ook aan een telefoonoplader kan. “Het gaat erom dat de lampjes fel branden.” De workshop duurt drie rondes van twee uur. “Als ik geluk heb dan kan ik nog net het derde boompje afmaken”, lacht hij.
In de gangen op de derde verdieping treffen we een groep leerlingen aan die onder leiding van kunstenares Helga van Ekaris de muren beschildert. “We gaan helemaal los hier”, verklaart Helga. Ze legt uit dat de leerlingen vanuit hun hart schilderen. “We hebben eerst verschillende technieken uitgeprobeerd op papier. Deze technieken zie je nu terug op de wand.” Helga laat onder andere de druppeltechniek en penseelstreken zien. Een aantal leerlingen veegt met hun handen de verf op de muur. Bijzonder is dat iedereen gemoedelijk aan het grote kunstwerk werkt. Berit van der Jagt uit 2 vwo vindt het geweldig. “Ik kende hiervoor helemaal niemand, maar nu werken we samen. Het is heel gezellig.” Ze vindt het leuk om te improviseren en niet vanuit haar hoofd te schilderen. Thuis maakt ze ook kunst maar bereidt het dan altijd voor.
Verschillende tekeningen lopen natuurlijk in elkaar over. Helga: “Alle kleuren passen bij elkaar. Het is een eenheid.”
Blauw knettereffect
Tijdens de workshop Rhapsody in Blue draait het in een ander lab om de kleur blauw. Dennis Kunne, stagiair, legt uit dat hij allemaal proefjes bij elkaar heeft gezocht die een blauw effect hebben. Twee leerlingen hebben uitgezocht hoe lang ieder proefje duurt en maken een 17-minuten-durende compositie op het bijbehorende nummer van George Gershwin. Alle proefjes zijn uitgetest. Wouter, Twan en Jan uit 5 vwo zijn bezig met een vuurtornado. Op een brander met daaronder een ventilator wordt alcohol gegoten door Wouter. Nadat Jan de brander heeft aangestoken, plaatst Twan er een cilinder overheen. Een bijzondere blauwe kolk ontstaat in de cilinder. “Het metaal kobalt zorgt voor het knettereffect”, verklaart Dennis. Twan: “Vanavond gaan we de proef presenteren in het donker, dus dan wordt het effect nog gaver.”
Aan het einde van de dag was er van iedere workshop een kant-en-klaar product, filmpje of fotopresentatie. Dit werd ’s avonds aan ouders en familieleden tijdens de afsluiting van de cultuurdag gepresenteerd. De lab-proefjes op Rhapsody in Blue waren een groot succes met als afsluiter een waterballon die werd aangestoken.
De cultuurdagcommissie kijkt ook dit jaar weer terug op een zeer geslaagde cultuurdag.