Het Dopamine Effect
Vrijdag 20 september hebben de leerlingen van 4 havo en 4vwo de voorstelling Het Dopamine Effect van Epexmind gevolgd. Jongeren worden voortdurend blootgesteld aan activiteiten die het dopaminegehalte verhogen, zoals eindeloos scrollen op smartphones, het achter elkaar kijken van series, vapen, snacken en meer. Deze opeenvolging van dopamine-verhogende momenten leidt vaak tot overstimulatie en een afname van motivatie.
Tijdens de voorstelling bleek bijvoorbeeld dat de gemiddelde wekelijkse schermtijd van leerlingen op hun telefoon varieert van 15 minuten tot 9 uur per dag en dat 80% wekelijks minstens gemiddeld 5 uur per dag of langer op z’n telefoon zit.
De voorstelling heeft inzicht gegeven in hoe het dopaminesysteem werkt en hersteld kan worden, wat resulteert in een vernieuwde levenslust, meer focus en creativiteit. Met veel humor hebben de leerlingen nu wat meer inzicht gekregen in hun online gedrag, hebben zij geleerd hoe zij hun zelfvertrouwen op kunnen bouwen en het dagelijks leven opnieuw te waarderen zonder de noodzaak van constante prikkels.