Voorstelling Luister’NS – leerjaar 4
Les met gastdocent van NS-Reizigers
Luister’NS is hèt voorlichtingsprogramma van de Nederlandse Spoorwegen. Met als doel; een preventieve bijdrage leveren en veiligheidsincidenten voorkomen. Jongeren zijn zich vaak niet bewust van hun gedrag en de gevolgen daarvan. Spelen rondom het spoor, nog net even snel onder de slagbomen door terwijl deze dichtgaan. Dit zijn allemaal voorbeelden van onveilig en ongewenst gedrag. De oorzaken zijn (een combinatie van) haast, ongeduld, onverschilligheid, stoerdoenerij, rebellie, meelopen of verveling. Dat heeft niet alleen vertragingen en materiële schade tot gevolg, maar ook getraumatiseerde machinisten, invaliditeit bij jongeren en zelfs dodelijke ongevallen.
De voorlichting werd gegeven door een koppel, bestaande uit: hoofdconducteurs, machinisten en veiligheid & service medewerkers. De voorlichters namen de leerlingen van leerjaar 4 mee in het effect van hun gedrag, door hun eigen verhaal en ervaringen op interactieve wijze met hen te delen. Welk effect heeft bepaald gedrag? Wat kunnen de gevolgen zijn voor hun toekomst? Is die spoorwegovergang an sich nou gevaarlijk? Of wordt de overweg door eigen toedracht onveilig gemaakt?
Het lesmateriaal heeft tot doel jongeren bewust te maken van de oorzaken en gevolgen van risicovol gedrag en vandalisme bij het spoor. De jongeren worden op verschillende manieren geconfronteerd met de gevolgen van gevaarlijk gedrag, om zo hun gedrag op positieve wijze te beïnvloeden.
Het programma start met een rollenspel. De hoofdconducteurs stellen daarin gewenst en ongewenst gedrag aan te orde en maken leerlingen bewust van wat gedrag teweeg kan brengen. De hoofdconducteurs vertellen uit eigen ervaring om de voorlichting kracht bij te zetten.
