Op de Dag van de Leerplicht krijgt klas 1H een wisselbeker uitgereikt van Han de Jager, de wethouder van Onderwijs, omdat zij van de Topmavo de klas zijn met het minste verzuim. Olav mag de beker in ontvangst nemen om daarna samen met zijn klasgenoten trots op het podium te staan.
Klas 3D heeft het op één na minste verzuim. Voor hen helaas geen prijs. Ze mogen wel meedoen met de leerplichtquiz die speciaal voor de twee klassen georganiseerd is door Ömer Yalcin, leerplichtambtenaar van de Topmavo. Van de twee klassen deden vervolgens alle leerlingen fanatiek mee met de interactieve quiz die Yalcin bedacht heeft. De winnaar wint namelijk een bioscoopbon. Matias uit 1H gaat er met de prijs vandoor. Van de elf stellingen met vragen over de leerplicht, heeft hij er tien goed. “Ook een beetje gegokt hier en daar, maar sommige dingen wist ik wel”, verklaart hij lachend.
Yalcin heeft de Topmavo uitgekozen omdat het een vmbo-school is. “Ik vind dit een belangrijke doelgroep, omdat zij na het behalen van hun diploma nog verder moeten met studeren vanwege de Kwalificatieplicht”, aldus Yalcin. Hij legt uit dat kinderen tussen de 16 en 18 jaar een diploma moeten hebben om verder te studeren of te gaan werken. De volledige Leerplicht geldt voor kinderen van 5 tot en met 16 jaar.
Verzuim vroeg aanpakken
De leerplichtwisselbeker werd vandaag voor het eerst uitgereikt door de gemeente Alphen aan de Rijn. Han de Jager: “Onze leerplichtambtenaren bewaken op basis van de Leerplichtwet dat alle leerlingen in onze gemeenten een vorm van onderwijs kunnen volgen. Zij investeren intensief in goede contacten met de scholen. We merken dat dit werkt.” De Jager spreekt liever over leerrecht dan leerplicht. De beker zet volgens hem de Leerplichtwet in positief daglicht.
De Jager: “Bij verzuim is vaak sprake van achterliggende problematiek”. Petra Pison, directeur van de Topmavo, beaamt dit. “In gevallen waarin nog geen sprake is van ernstig verzuim worden de leerplichtambtenaren tijdig betrokken”, aldus Pison.
“Hoe eerder verzuim wordt aangepakt, hoe beter”, stelt De Jager. “Daarbij is goede ondersteuning een randvoorwaarde om het verzuim te stoppen. Hierbij gaat de leerplichtambtenaar in gesprek met de school, de ouders en het kind”, vervolgt hij. “Gezamenlijk kijken ze wat er moet gebeuren om het verzuim te voorkomen. Ieder kind heeft recht om gezond op te groeien en zich te ontwikkelen en daar is naar school gaan een belangrijk onderdeel van.”